Hoe schijnheilig zijn wij eigenlijk???

Ja dat was een heftige vraag voor sommigen…
Hoe schijnheilig ben jij ?? ben je je überhaupt wel bewust van dat je “schijnheilig” bent?

Waar komt mijn vraag vandaan? Uit Marcus 7 en een gebeurtenis van van de week.
De farizeeën hadden echt niets beters te doen dan te kijken of Jezus een “fout” zou maken. Wat een nare mensen eigenlijk, sorry dat ik het zeg.
Maar als ik in de spiegel kijk wat zie ik dan? ja eerlijk gezegd, zie ik dan ook iemand die met regelmaat op anderen let, bewust –  onbewust, het zit er gewoon in. Roddel is dan vaak een volgende stap om het beestje maar gewoon bij zijn naam te noemen.
Maar goed, terug komen op Marcus 7.

Er ontstaat een discussie over het wassen van handen, hoe belangrijk is dat… Nou voor hun was het heel belangrijk.
Maar Jezus zegt in vers 6 – 9:

Maar hij antwoordde: “Wat is de profetie van Jesaja toch toepasselijk op huichelaars al u! Er staat immer geschreven: Dit volk eert mij met de lippen, maar hun hart is ver van mij; tevergeefs vereren ze mij, want ze onderwijzen hun eigen leer, voorschriften van mensen”. De geboden van God geeft u op, maar aan tradities van mensen houdt u vast. En hij vervolgde: “Mooi is dat, hoe u Gods geboden ongeldig maakt om uw eigen tradities overeind te houden!
Ik ben mijn blog ooit eens begonnen omdat ik terug wilde naar de basis van het geloof en omdat mijn gezondheid niet je van het was.
Ik ben toen dit boekje Genesis dieet gaan lezen:
Het werd mij toen duidelijk dat God voedsel voor ons heeft gemaakt en dat als je je daar mee bezig houdt je lichaam veel beter functioneert.
Mij heeft het in ieder geval veel met mijn gezondheid geholpen. 
En nu lees ik Marcus, een discussie over handen wassen, omdat het brood anders onrein zou zijn.
Ik heb met regelmaat te horen gekregen dat je alles mag eten, want dat zegt Jezus in vers 19, zegt men.
Sinds een paar weken is mijn gezondheid niet meer helemaal optimaal en ben ik op onderzoek uit gegaan waar dat aan kon liggen. Ik ben er ondertussen achter dat de uitleg van vers 19 (in mijn ogen) niet klopt. 
Laten we terug gaan naar wat voedsel nou eigenlijk is. Leviticus 11 leert ons welk voedsel voor ons geschikt is. 
Mijn vraag is nu: Waar is het mis gegaan? waarom eten wij niet alleen wat hier staat, maar zijn wij dingen gaan eten die God niet voor ons als voedsel gemaakt heeft????
Gaan wij hier ook niet gewoon de fout in? maken wij hier niet God’s geboden ongeldig om onze eigen tradities overeind te houden?
Als antwoord komt vaak: Dat is het oude testament.. Jezus is aan het kruis gegaan dus die wetten gelde niet meer..
Ik kan hier geen vrede mee hebben, in Mattheus 5:18 staat
Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. 
Waarom word in Mattheus gezegd niets van de wet zal voorbijgaan en word er uitgelegd dat we ons niet meer aan de wet hoeven te houden???
Nee ik word me er steeds bewuster van dat wij vaker in de spiegel moeten kijken, en moeten gaan leren om Jezus te gaan zien in plaats van onszelf.  En dat kan alleen door te onderzoeken wat God tegen ons zegt, inclusief de bestaande wetten. En ja het doet soms pijn om te ontdekken dat we verkeerd denken, geleerd hebben gekregen, of moeten veranderen. Maar wees eerlijk naar jezelf en onderzoek alles, leer, neem rust en neem de tijd. God veranderd niet, Hij houdt van je. 
Zoals ik van de week al zei:
“Lijden leidt tot het leven”
Fijne dag. 
Dank je wel voor het delen op:

Reacties zijn welkom.