Leven in vrijheid

Leven in vrijheid, altijd geweten dat dat kan maar hoe, geen idee. 
Tot voor kort begreep ik niet wat men bedoelde met vrij zijn in Christus, maar langzaam aan begin ik te voelen en ervaren wat men bedoeld.
“Live life to the max” schiet me nu in mijn hoofd . 
Leven in vrijheid is leven in het maximale van wat er is. In Gods rijkdom leven, vertrouwen en loslaten. Niet meer werelds maar geestelijk leven. Leven zoals het bedoeld is.
Maar wat moet je met deze woorden, al die bijbel leraren en/of leraressen roepen het allemaal wel zo hard maar wat moet je er mee??
Worstelen met alle “opdrachten en wetten” die in het oude testament staan, en dan al die mensen die roepen: “dat is niet voor ons, want Jezus is voor ons aan het kruis gegaan, wij zijn vrij van de wet”.
Vandaag las ik een stukje in Zacharia, ja het is een oud testamentisch boek, maar ook dit is een boek in de bijbel, en oud is net zo belangrijk als  nieuw anders had het er niet ingestaan… toch?
Zacharia 3: 1-7 (vanuit de basis bijbel)
Toen liet hij mij de hogepriester Jozua zien. Hij stond voor de Engel van de Heer. Rechts van hem stond de duivel, om hem te beschuldigen. Maar de Heer zei tegen de duivel: “Hoe durf je hem te beschuldigen, duivel! De Heer die Jeruzalem uitkiest zal jou daarvoor straffen. Deze man is gered zoals een stuk hout gered wordt uit het vuur.” Jozua stond daar in vuile kleren voor de Engel. Toen zei de Engel van de Heer tegen hen die bij Hem stonden: “Trek hem die vuile kleren uit.” Tegen Jozua zei Hij: “Zoals Ik je die vuile kleren uittrek, zo doe Ik ook je schuld weg voor alles wat je verkeerd hebt gedaan. Ik geef je feestkleren om aan te trekken. Ook zeg Ik: Zet hem een schone tulband op zijn hoofd.” Toen zetten ze een schone tulband op zijn hoofd en trokken hem mooie kleren aan. De Engel van de Heer stond erbij. Toen zei de Engel van de Heer tegen Jozua: “Dit zegt de Heer van de hemelse legers: Als je leeft zoals Ik het wil, en als je Mij dient op de manier die Ik bevolen heb, dan zul jij toezicht houden op mijn tempel en op de pleinen van mijn tempel. Dan mag jij hier, net als de anderen die je hier ziet, bij Mij komen.

Als we tot geloof komen, God gaan zien als schepper, hebben we vuile kleren aan. Op het moment dat je kan zeggen dat God je schepper is, dan mag je die vuile kleren vervangen voor schone en je krijgt nog een “tulband” op je hoofd ook.
Voel jij je ook altijd prettiger met schone kleren aan? Ik wel, en soms vind ik het een feestje om me om te kleden, weer schoon, fris en netjes voor de dag te komen. Maar, ja er hoort natuurlijk een maar bij:
Ik heb me omgekleed omdat ik vies was, oftewel omdat ik iets gedaan had waardoor ik vies werd. Ik weet dus, dat ik beter op moet gaan letten, wil ik mijn schone kleding netjes en schoon houden.
Dit lukt soms en soms ook niet, of ik knoei, of ik transpireer, of ik heb opvliegers,  of een van de kinderen geeft me een knuffel nadat ze heerlijk buiten hebben gespeeld….
Al dit soort omstandigheden dan wel factoren, zijn eigenlijk risico factoren, kan je dus vaak incalculeren, en maatregelen voor nemen zodat het niet gebeurd, zodat je schoon blijft.
Zo is het net als met het geloof, God heeft ons de bijbel, ons verstand en mensen gegeven, waardoor, waarmee en waarvan we kunnen leren, om risico’s te verkleinen.
Lukt dit de 1e beste keer…..Nee zeker niet. Met vallen en opstaan kom je er, maar je zal wel inzet moeten tonen. Doe je dat, zet je de 1e stap  dan zal God je tegemoet komen en je nog meer handvatten reiken om risico’s te verkleinen.
Door steeds een stapje te zetten, te groeien in geloof en vertrouwen, kan je leren om te gaan leven in de vrijheid zoals God die bedoeld heeft. 
En ja die vrijheid heeft regeltjes, maar wees niet bang, zie het als handvatten en niet als wereldse regels, wetten enz.
Het is, in mijn ogen, echte vrijheid…
Dank je wel voor het delen op:

1 Comment

  1. Ariëlla on 24 June 2016 at 10:44

    Dank je wel. Ja, handvatten die druipen van liefde 🙂 Mooie blog vind ik dit.

Reacties zijn welkom.