De wedloop die leven heet.

Toen ik “tot geloof” kwam, kwamen wij in een kerk, keer op keer hoorde ik de zin: “toets alles wat er gezegd word”. Ik was best nieuwsgierig en ging dan ook met reglmaat mijn bijbel in om te begrijpen wat ze wilde zeggen met de preek. Het gebeurde dan wel eens dat ik een tekst in zijn verband heel anders las dan dat er tijdens de preek was uitgelegd. En het gebeurde ook wel eens dat ik in discussie raakte met een “voorganger” of een ander die preekte. Er is ooit eens een opmerking gemaakt: “jullie komen naar de kerk en luisteren en dienen, jullie zitten in de buitenste cirkel, en de raad en de oudsten zitten in de binnenste cirkel, jullie weten dus niet alles en hoeven ook niet alles te weten”.

Door dit soort opmerkingen en ervaringen, ben ik onbewust gevormd merk ik nu. We gingen naar de kerk want dat hoorde zo als je geloofd, alleen als we dan na de preek aan de koffie gingen, wist ik eigenlijk al niet meer waar de preek over ging. Tuurlijk ervoer ik tijdens de dienst mooie momenten, werd ik “aangeraakt of aangesproken”, maar de details was ik vrij snel vergeten.

We hebben een periode gehad waarbij mijn schoonouders niet meer in de kerk kwamen, wij gingen dan vaak na de dienst bij hun koffie drinken. Als we daar dan waren, wisten we grotendeels wel waar de preek over ging, en praatten we daar over door. De ene keer met en de andere keer zonder bijbel erbij, om te onderzoeken. Nu is het niet zo dat ik aan het onderzoeken was om mensen aan te spreken, terecht te wijzen of wat dan ook, nee het was omdat ik dingen beter wilde begrijpen. Ik ben namelijk bezig met de wedloop die leven heet en in de bijbel staan een aantal spelregels heb ik gemerkt.

Sinds wij zelf niet meer in de kerk komen, mis ik het samen komen af en toe, maar aan de andere kant heb ik nog nooit zoveel bijbel gelezen als in mijn “kerk”periode, en heb ik nog nooit zoveel geleerd. Wij komen nu iedere zaterdag samen, lezen letterlijk de bijbel, proberen contexten te begrijpen, de geschiedenis te ontdekken en te luisteren naar wat God ons wil leren en laten zien. Daarnaast heb ik een fijne groep meiden om mij heen waarmee ik met regelmaat samen kom om bijbelstudie te doen. De verscheidenheid van achtergrond van ons is zo mooi dat we veel van elkaar kunnen leren. We zijn 1.

Door het lopen van deze wedloop, kom ik bijbelteksten tegen die ik nog nooit gehoord heb zoals bijvoorbeeld deze:

 

 Blijf bezig met het voorlezen, met het vermanen, met het onderwijzen, totdat ik kom.

1 timoteüs 4:13

 

Zalig is hij die leest en zijn zij die horen de woorden van de profetie, en die in acht nemen wat daarin geschreven staat, want de tijd is nabij.

openbaring 1:3

 

Zie ik verbanden tussen teksten die nog nooit verteld zijn, zoals het boek Daniël wat je gewoon samen met Openbaringen moet lezen om het te willen begrijpen.

Leer ik stambomen kennen, tijdslijnen, en zie ik dat de geschiedenis zich keer op keer herhaald in geslachtslijnen maar ook met hele volken, maar zie ik ook dat wij als individu ervoor kunnen zorgen dat deze herhalingen verbroken kunnen worden en wij weer op het juiste pad met God kunnen komen.

Leer ik de betekenissen van getallen kennen, en zie je patronen.

Al met al laat God mij heel veel zien en vind ik het heerlijk om door mijn bijbel heen te bladeren. Helaas merk ik ook dat er veel menselijke regeltjes zijn toegevoegd door de jaren heen, en is het soms lastig om dingen af te leren, nu ik ontdek dat God mij andere dingen leert, maar stapje voor stapje komen we er wel.

Deze wedloop, besef ik me nu, is voor mij “natuurlijk leven, in geloof” God’s regels en bedachte plan wil ik op een natuurlijke manier, zoals we geschapen zijn, in mij laten werken, zodat ik op een natuurlijke manier voorbeeld mag zijn.

En God zei: Laten wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis;

Genesis 1:26

 

 

Onderzoek jij wat er jouw verteld word of neem je alles aan voor waar??

 

 

Dank je wel voor het delen op:

2 Comments

  1. Beheerder on 9 August 2017 at 22:06

    Dank Dieneke..

  2. Dieneke on 9 August 2017 at 19:37

    Mooi blog!
    Snap het helemaal

Reacties zijn welkom.